Kampung Ku Sudah Merdeka


yeezzzza!!! gumbira rasa hati...dalam kepala dok teringat kat kampung... malam ni saya balik yer kengkawan!!! dok terngiang² dah ni ayam berkokok di kala subuh!!! udara yang nyaman, pohon² melambai...dan yang best bila balik kampung tentu la masakan mak! mana taknya, bangun je pagi pukul 10 dah ada atas meja nasi goreng + cokodok!! bila waktu lunch jer, penuh makanan atas meja! belum minum petang lagi! dengan air kopi pekat likat!!! fuhhhh!!! korang bayang la sendiri!!!!


gambar² di bawah telah dicopy dari facebook kampung saya! korang ada?? ada??

mana nak carik zaman skang budak² mude bersemangat waja pi cari durian kat kebun naik beskal yang dah tunggu masa nak relai ja! huhuhu...tayar pon kurang angin! kalau ada pon depa naik motor..... saya dulu ada pengalaman tau ikut ayah pi cari durian kat kebun! kenangan.... hehehee....



lata sempeneh!!! dalam 5 minit dari rumah saya! tempat saya berkubang masa kecik! bila besar ni dah jarang pegi! malu ada, segan pun ada! time anak dara dulu rajin la pi mandi sambil kena ngorat!! auuwww!!!! tapi awas! lata ni makan orang yer!!!

eh, rumah saya still pakai air bukit yer... bil air pon takde... tiap² bulan ada orang kutip RM1 or RM2 buat maintenance kot!!! hahahaha.... betul tak tipu... we all pakai air dari bukit!! memang sejuk gila! boleh beku! kalau dok kampung, saya mandi sekali jer.. tu pon dalam kui 2-3 petang! sejukkkk weeiii....




pemandangan sawah padi dari kampung sebelah!!! kalau nak pegi rumah saya kena lalu tepi gunung!! korang bayang masa saya skolah rendah dulu dok kayuh basikal tepi gunung kui 7 pagi sorang²... sejuk ada, seraammm pon ada! takut ada benda dok terbang atas kepala! kampung ni memang 'kokoot' gila!! tapi saya suka! coverage tepon/berukben pon takdak!!!


dan yang paling best dan marveles tentulah........



















buah durian!!!! batu kurau terkenal dengan durian yang lazat, enak, pekat, mantoppp!!!! saya suke makan durian camni.. kalau buat bubur/serawa tu saya tak suke sangat! tak ngam dengan tekak!

p/s ~ kalau turun ke Taiping, jemput la singgah ke kampung saya... boleh makan durian sambil mandi sungai...


10 comments:

eima said...

wahhh ... besh gile kg ko K ...
aku suka ... siap ade jeram lagi ...
pastu cam sejuk je mata memandang .. hijau gitu ...
aman & nyaman ...
sronok ....sronok ..

Shinnaz Ahmad Rasid said...

wahh! bestnya ada kampung mcm nie..nak suoh mak ai pindah sana lah..haha :p

p.s: sikit lah durian tu kak k..plis...

Siti said...

waaa...tak thn tgk durian tu...huhu..terliur tau..tak aci sungguh Mrs K nih...

Ena said...

bestnyerrrr..

terase kenyaman tgk air yg mengalir tu.. sawah padi yg menghijau.. dan buah doroyan tu buat ena meleh okeyh!.. adoilaaa..

syok la balik kg.. selamat bercuti ye!

atie @ ejay said...

wahhh sronoknya...ada lata, sawah padi..durian pun adaa..;)

ann @ hatiberbunga said...

terliur tengok durian yg kunin itew... yum.yum..

azimah-Butik Nur Kasih said...

salam perkenalan... bila baca entry k kali ni, mcm kenal jer kg ni n tup tup...sah! batu kurau! kg kita sama lar k. kg tok belah suami sy kat sini lar. btw k kat kg mana? umah tok sy kat kg changkat madrasah. btl2...mula2 kawin dulu rasa terkezut sgt dgn air dia. sejukkkkkk!!!! tido siang takyah on kipas ok, cukup nyaman. tido mlm kena on jgk kipas coz byk nyamuk. ok k, jmpt dtg blog sy ya :)

Kniedaz said...

penah g sepeneh ngan geng2 library lepas mkn durian kat kg member

Elyn said...

seronok nyer tgk suasana kg u!!! i tak merasa la nk duk kg laki pun org KL. nak durian kene pi beli ekekekek

Anonymous said...

Bes nya kampong ni...nama pun mcm spain jek bunyi!