masakan orang yang malas kopek bawang


bukan malas sebenarnya.... tapi sebagai wanita dan ibu bekerjaya, masa itu amat penting (eceh.. takmau mengaku malas). so, petang semalam pas balik keje, bertungkus lumus kat dapur sebab nak siapkan makan malam (kononnye). saya selalu hari keje memang tak masak ye. oleh sebab sayur kangkong memang dah beli, ingat nak masak ahad lepas, tapi termakan hasutan pulak mamam kat kedai mamak! so, sian kangkong tu, membazir je layu nanti!

dengan adanya perencah sayur goreng adabi, kerja menjadi cepat dan mudah! tak payah meleleh air mata sebab nak kopek bawang, potong cabai segala! pakai jer perencah ni! letak minyak, masuk sayur, goreng sekejab, then letak perencah dan air. gaul-gaul-gaul... siap!




nak cantik lagi, tabur ikan bilis goreng atas sayur tu! kuah die mantop dan pekat jugak tau! so, satu paket tu boleh dua kali masak gitu!


p/s ~ selamat mencuba! tapi kalau rajin, tumbuk la bawang, cabai, belacan sendiri! masakan instant ni bukan elok sangat! kekekeke...

11 comments:

..nOj.. said...

ceh. ayat yg pertama tu mmg ayat setendet nk cover tu. hahah. malas dh nk masak. baik beli je. hehe

MrS. F!zA said...

nasib baik tak de kedai mamak kt bwh.. berasap gak la dapur..kekeke

eima said...

aku kan duta foodcourt p.9..so beli je kat ctu hari²

@e_da said...

sy pun suka pakai perencah ni.. bukan je senang tp sedap.. hihihi

Puteri Satu said...

akak paling malas pun... bawang besar bawang putih... cili api.. racik-racik je.. terjunkan je dalam kuali.. masukkan bilis... masukkan sayur.. dah.. siap.. tak pernah pulak terfikir nak beli perencah tuh..ahaks...

ummiaqeef said...

x pernah lg try yg instant ni? sedap ke? bese kalau malas tumbuk² i cencang² n campak² je dlm kuali..hehehe

MRS. K said...

@..nOj..
muahaha.. aku malas do.. tambah laki aku tak makan sangat malam2 ni

MRS. K said...

@MrS. F!zA
tau, fiza mmg rajin masak! hehe

MRS. K said...

@eima
tapi kadang2 makan luar tiap ari pong bohsan jugak wei...

MRS. K said...

@Puteri Satu
nanti try la guna paste camni..hehehe

MRS. K said...

@ummiaqeef
sedap jugak! try la