Puding Laici Dangdut!


Jumaat lepas takde buat ape, ajak hubby gi giant cari barang dapur skit. hajat di hati nak buat puding laici dangdut! boleh la jamu tetamu yang datang rumah. dah lama amik resepi ni, tak ingat dari blog mana.. banyak plak blog ada resepi ni... huhuhu...

Puding ni sangat setaaappp hokey! manis-manis buah! sejuk jer tekak makan puding ni. u all try la buat. memang senang gilak nak buat puding ni.. seriyes!




 Bahan-Bahan :-
10 gm agar-agar serbuk/1 paket agar2 biasa (28 gm)
2 liter air
2 cawan gula
2 tin laici (asingkan airnya)
1 tin susu cair

Cara-Cara:-
Masak agar-agar hingga mendidih.
Masukkan gula. Biar mendidih lagi. Tutup api. (jika guna agar-agar biasa, tapis dulu.)
Masukkan air laici dan susu cair. Kacau rata.
Tuangkan dalam acuan samada loyang ataupun mangkuk2 kecil. Sejukkan sebentar.
Kemudian sejukkan dalam fridge.
Hidangkan bersama buah laici yang telah diasingkan tadi.

(*Agar-agar ini memang sangat lembut seperti taufufa...kalau dalam bekas besar, skop aje dengan senduk bila nak makan.) 


Selamat Mencuba! Memang Senang Bangat!

14 comments:

eima said...

nampak sedap ...tp ko guna laici made in ???
hehehe .... saje je tanya ....

nanti nk la try ...

.:iz-AnN a.k.a cOmOt:. said...

tul tu eima...laici cap apa ni...

|| NaFiRaa || said...

yumyum.. sedapnye!! rasa sejuk jek tekak.. nak try lah!!

Ena said...

wow!.. sedapnya..

Farra Dhelina said...

umakaiiiii...nmpk lazattttt

LiErOSe~QiEmi said...

tedap nmpak... ari tu beli je agar2.. mak sempat buat pun sebab bizi.. balik kali ni tak leh merase sgt masakan mak..sbb tu raye kali ni tak besh

deelira@deeliraz said...

aku pernah wat puding laici dangdut ni. amik resepi kat hanieliza.

MRS. K said...

@eima
aku guna yg ada cap halal jakim la...

MRS. K said...

@.:iz-AnN a.k.a cOmOt:.
cap apa yg ko suka asal halal.. lalala

MRS. K said...

@|| NaFiRaa ||
shud try..

MRS. K said...

@Ena
bukan takat wow jer.. tapi dah woowwiiieee..

MRS. K said...

@Farra Dhelina
lazat berkrim disukai ramai

MRS. K said...

@LiErOSe~QiEmi
ala.. minggu ni ko balik la nak rasa masakan mak..hehehe

.:mama dhia:. said...

saye dah try..mintak halal resepi yer..