Lesung kaki


  image googled


korang penah tengok lesung kaki ni? ade yang tak penah tngok ke?
rasanya ramai penah tengok tapi dah ingat-ingat lupe.. huhuuu
kat bawah umah saya dulu ade benda ni..my parent duduk rumah pusaka. so, banyak la barang-barang antik masih tersimpan...

.
saya ingat lagi dulu rajin tolong nyah tumbuk bijik kopi...
tapi, skang lesung ni dah takde dah pun.. 
dah reput kena makan anai-anai. berkurun dah..
mmg jadi tempat mainan kami adik beradik kat bawah umah tu...
rumah orang dulu-dulu kan jenis tinggi bertiangkan?
kat bawah umah tu la dok main aci tuka tiang, 
korek tanah buat congkak... huhuuh.. kenangan...


p/s : motip tetiba cite pasal lesung kaki?
       sebab tadi nampak gambo lesung ni kat FB.. huhuuh





7 comments:

munna said...

masa kat kg ... kiran munna ada benda ini... suka sgt main2 kat situ...

firahadifa said...

kat kampung i ade . tapi da da rapuh da.. da dekat seabad da usia dia..

mamaaedrean said...

ooo g2.. eb penah cuba dolo... tapi x engat kat ner... kuala kot...

✿ etiey erywan ✿ said...

ehh tak pernah tengok secara live..

eima said...

tok aku rajin tumbuk kopi sendri .. die tak mkn kopi buatan org lain ...

.:mama dhia:. said...

penah tengok..mase floria 2010..hehehe..

Farra Dhelina said...

pernah tgok kat lgkawi tu ler..tmpat mahsuri tu ekeke