Petikan Taklimat JPA mengenai SBPA

.
.

Kawan aku Iylia dah p denga taklimat JPA pasal SBPA tadi. So die share kt FB apa yg die faham pasal SBPA. Dan aku pon nk share jugak ng korang yg keje gomen ni...


-Efektif on 1 Januari 2012

-Siapa yang tak pilih SBPA akan kekal dalam SSM dan tidak layak terima faedah dan ganjaran yg ditawarkan SBPA

-Tujuan utama SBPA adalah untuk meningkatkan prestasi perkhidmatan awam (maknanya YAB PM mahu siapa yg terima SBPA melakukan lonjakan prestasi untuk kepentingan PA)

-Terbahagi kepada 4 kumpulan iaitu Kumpulan Premier, Pengurusan Tertinggi (JUSA), Pengurusan & Profesional dan kumpulan Pelaksana

-Kelayakan terendah untuk memasuki SBPA ialah PMR

-byk jwtn yg dicantum dan digantikan.Antaranya jawatan Pembantu Am Pejabat, Penghantar Notis, Pemandu kamera/Pemandu, Penyelia Jeti & pemandu Kenderaan digantikan sebagai PEMBANTU OPERASI.Maknanya Pembantu operasi boleh buat kerja Pemandu, PAP, hantar notis, fotostas etc

-Kod Gred R dimansuhkan dan ditukar kepada Gred H

-KUP masih dikekalkan dalam SBPA.So, siapa yg dah servis cukup 15 tahun tetap akan ditawarkan KUP

-Gred 1-10 ditukar ke Gred 11 atau Gred 5-2 SBPA

-Bagi jawatan yg telah jumud sblm SBPA, pendek kata WAJIB terima opsyen. Kalau tak, please say goodbye to Perkhidmatan Awam

-Kursus Induksi digantikan dengan program transformasi minda (iaitu Kursus 5 hari tanpa exam di akhirnya)

-PTK digantikan dgn Prospek (tunggu pekeliling berasingan yer)

-Pengurusan Prestasi; Borang Baru; KPI untuk pengurusan Tertinggi dan penilaian 360 darjah untuk GRED 54 dan KE ATAS SAHAJA. ini yg ramai orang salah faham.  penilaian 360 ni maknanya boss boleh nilai, org bawah boleh nilai dan jwtn setara pun boleh nilai.

-Kumpulan Pelaksana akan NAIK GAJi seperti biasa berdasarkan PGT sebaris, dengan syarat prestasi CANTEKKK!!!

-ada exit policy;klu 5 thun prestasi rendah, baru dirujuk kpd panel

-PDKPA;prestasi tinggi, tapi xdak peluang kenaikan pgkt (gaji dinding) so, dinasihatkan tinggalkan PA utk bagi peluang kpda orang lain.So, kerajaan tawarkan persaraan tetapi faedah persaraan dikira seolah-olah bersara pada umur 60 tahun

-Tempoh percubaan disingkatkan kepada 6 bulan - 24 bulan

-Pelepasan Dengan Izin digugurkan.  Boleh lepaskan jawatan serta merta tanpa slps dimaklumkan kepada pihak pengurusan.yang bestnya, kita boleh mohon untuk kembali berkhidmat dalam PA dan servis dikira bersambung

-Opsyen ini ditawarkan kepada semua PA yang berkhidmat secara TETAP dalam PA

-Tempoh tawaran ialah mdp 16 hingga 30 Disember 2011

-Opsyen yang dibuat adalah muktamad

-Penting ni...PERSARAAN dan FAEDAH PERSARAAN- boleh pilih SBPA dan bersara pada umur 60 tahun;- boleh pilih SBPA dan bersara pada umur 54/56/58 tahun;-boleh tidak pilih SBPA dan bersara pada umur 60 tahun; tetapi nak tukar umur bersara 54 kepada 56, tak boleh. Pi terus 6o tahun, boleh.

-Untuk lantikan slps 12/4/1999, klu bersara pilihan maka pencen hanya akan dibayar pada umur persaraan yang dipilih.  Tetapi untuk SBPA, klu bersara pilihan, pencen akan mula dibayar pada umur 55 tahun. BEST kan???

-save the best for the last....GAJI (yang ni yg uolls tunggu kan????)
Kaedah Pemindahan Gaji min-maksimum sebanyak 5,8 @ 15% hanya untuk Pengurusan Tertinggi sahaja


-KGT sebaris untuk kumpulan P&P dan Pelaksana

-Semua gaji baru berakhir dengan angka '0' dan '5' sahaja. takdakdah sen-sen atau kupang-kupang

-Prinsip Pemindahan Gaji; tertinggi berhampiran dan tidak kurang dpd pergerakan Gaji Biasa (PGB)

-Kaedah Pemindahan Gaji; Dipindahkan kepada matagaji yg sama atau tertinggi dimana pengiraan tidak kurang daripada satu Pergerakan Gaji Biasa (PGB)

-Tarikh Pergerakan Gaji (TPG) masih kekal pada Jan, april, Jul dan Oktober

-Orang yang gaji maksimum, TPG mereka mdp 2012 ialah bulan Januari
penerangan ttg gaji kena pakai jadual gaji. nanti I copy yer..yang pasti, klu kita T3 sekarang, kita akan dianjak kepada T4 dan dipindahkan kepada tangga gaji SBPA yg sama nilai atau lebih tinggi dari T4.Bila tiba masa TPG, kita akan diberi kenaikan ke T5 (dgn syarat prestasi cantekk)


sekian. Itulah sedikit sebanyak yg dpt saya simpulkan untuk SBPA nie. apapun saya nak cakap, jangan dengan DESAS DESUS yang tak betul.Pada pandangan saya, kerajaan telah create SBPA ni sebaik mungkin dan sgt bermanfaat utk PA. So, apa lagi...renung-renungkan dan selamat memilih. JOM SBPA!!!

-IyliaMizan-

Sent from my BlogBerry®

2 comments:

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said...

10s daling!!!
br fhm sket2..
ahad ni kite plak ade taklimat psl benda alah ni..
adesss... kite ni jwtn jumud so otomatik le pilih sbpa ni..

tq again share!

eima said...

kak ... pada pandangan ko kite ni harus tak terima sbpa ni ?/aku kan tgh cuti so tatau pepe sal hal ni ... pahaman pun kurang klu dok opis bila dgr2 org cite paham jugak...aku ikut je pe kawan2 aku rasa betul....


K i follow u..............