Ayam Masak Serai yang Mantop!



dah lama tak show off air tangan aku kat belog.. tapi cane nak up? masak pon tidak! huhuhu.. ye la, dalam bape bulan ni lakiku jarang ade kat umah.. so mood nak masak pon merudum.. takat aku nak makan ngan hadif jer kan? makan ayam goreng ngan kicap pon sodap... huhuhu..

malam tadi masak ayam masak serai MANTOP! hehehe.. mantop tu lakiku yang cakap... sedap sangat ler tu... :b meh nak share resepi... tapi aku olah sikit la dari resepi asal.. huhuhu..


AYAM MASAK SERAI

Bahan-bahannya:
1 ekor ayam dipotong kecil² (aku buat 5 ketul jer.. huhuh)
6 batang serai dititik sehingga pecah bawahnya (aku guna 2 batang jer.. satu batang dititik, satu lagi blend skali ngan bawang) 
2 keping asam gelugor
Garam dan kunyit

Bahan untuk di kisar:
6 biji bawang merah
1 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
20 tangkai lada kering dibuang biji dan direbus
serai

Caranya:
Ayam di lumur dengan garam dan kunyit dan digoreng separuh masak
Angkat ayam dan toskan minyaknya
Tumiskan bahan² yang telah dimesin sehingga agak garing
Masukkan ayam yang dah digoreng separuh masak tadi bersama asam gelugor dan goreng lagi hingga serai kering.
Angkatkan semuanya dan boleh dimakan dengan nasi putih panas² or makan ngan nasi impit pon sodap.

(kredit resepi HERE)

pastu masak kangkung goreng nih..

p/s : sesekali dapat masak memang puas hati.. lagi² masak untuk suami. bila suami puji kite masak sedap lagi la bersemangat nak masak! ngeeee~


5 comments:

♥ Leily | Ummi Alya Husna ♥ said...

ya ampun.. bestnyer..
dugaan betul, dh la pose arini..
yum yum yum!

Chekgu Azrine said...

memang nampak walahhhhh sangat.. kangkung tu pun buat kecuq liur..hehe

Lynn Hamzah said...

simple jer cara masaknya...boleh la cuba weekend nie...

Aisyah Husaini said...

nk tiru nk tiru..cam sedap je rasa dia manis2 sambal cket ea?

Kenari Putih said...

Samalah saya, bukan saya rajin masak pon, balok nak masak, hari ni dok ingat nak masak ayam masak serai ni.