Solid Food untuk Baby Hessa



Aku start bagi Hessa makan masa umur dia ngam 6 bulan. dan sampai ke hari ni nak masuk 7 bulan pon Hessa still fully BF. Alhamdulillah...

dulu masa zaman hadif aku ngelat sikit nak buat solid food ni. lagi pun masa tu anta kat umah pengasuh. so semua pengasuh yang buatkan. aku lenggang mak limah jer. huhuh.. klu kat umah aku bagi nestum. jarang² la aku buatkan bubur. kurang pengetahuan + cetek ilmu betui masa dulu. tsktsktsk. so dis time aku dah berazam nak bagi yang terbaik untuk Hessa. klu boleh nak elakkan makanan dalam tin tuh. nak bagi hessa makan air tangan aku jer.. doakan yer :)


Makanan pejal pertama Hessa adalah puri epal.

 
1st time cik hessa makan. aku ingat lagi berkerut² muka dia makan puri epal ni. masam kot. tapi aku rasa cam manis² buah + masam skit.


abam hadif pon sibuk nak menyuap adik makan...


 2nd day aku bagi hessa makan bubur kosong + susu badan. beras tu aku basuh + keringkan + sangai + blend. cara macam ni aku rasa lebih jimat masa nak masak pepagi tuh. 


 seronok tengok anak makan.

 then hari² seterusnya aku try pelbagaikan food hessa....

 carrot + labu yang siap kukus dan blend. pastu simpan lam peti ais. 


 puri betik. sedap dan manis.


bubur nasik + kacang pis


bubur nasi + ikan bilis + carrot

ikan bilis tu pon aku basuh + goreng + blend untuk buat stok. nak masak just amik sesudu dan campur dalam bubur. memang jimat masa. aku tak frozen kan semua food tu. aku buat agak² tahan untuk 2-3 hari sajok. nak pastikan hanya yang fresh untuk cik hessa. tapi kena rajin + kental sikit la. huhuhu. harap² bertahanlah kerajinan aku ni....


4 comments:

Unknown said...

seronok la dia dah boleh mkn :)

eima said...

ok .. tp bila 2 kali masak atas api ... jd kurang khasiat ... nk lebih rajin ... dan berkhasiat masak2 setiap pagi .. higihihihi alah setahun je ko wat cam ni pastu boleh tido cam biasa blk bila dah hessa dah besar .. hehehe

hessa jgn neglat makan ye .. kesian ibu masak rajin2 utk awak ..jgn jd cam kakak icha yg tak suka makan tu ye.....

MRS. K ^ibuhadifhessa^ said...

eima ~ hohoho... kalau aku fully housewife insyaallah aku buat cam hang suruh. wahahahaha

nad said...

good girl hessa :)
makan byk2 biar bambam lagi :)