Chicken Pox




hari selasa cam biasa anta hadif pegi skool.. then baru perasan ada bintik² merah kat dahi dia.. pastu aku tunjuk kat cikgu hadif. cikgu die pon dok belek-telek badan hadif... pastu cikgu tu cakap sah kena ciken pox. sebabnya budak kelas hadif ramai jugak yang kena. memang sah! memang dah berjangkit. hohoho...

lepas tu terus bawak hadif pegi klinik.. aku tanya takpe ke saya tengah pegnen nih takut berjangkit skali. MA tu cakap nak buat macamana. dah anak. tawakal je la.. huhuhu... 

haini mak mertua tolong jagakan hadif kat umah. daun semambu pon dah amik. dah mandikan dengan daun tu start semalam. selalu berapa hari ek klu kena ciken pox ni? next week hadif ada lawatan skool kat Aquaria. kesian pulak die klu tak dapat ikut. tiap² hari die sebut nak pegi sana. excited nak pegi naik bas ngan kengkawan. padahal aku dah penah bawak pon die pegi sana. huhuhu...


8 comments:

lieyalatif said...

alahai sian hadif...hope cepat kering ciken pok tu yeak....tu laa takdpt die join pi aquaria yeak...pi ngan kawan2 tu lain feelnye tu....lepas ni kene bawak gi sane nieh heheeheh

nad said...

Slalu letak ubat sapu tu
Biar cepat kering
Biasanya 1-2mggu kan?
Ehhh riso plak tetibe
ZakwanNayli xkena lg ni

Miss Sasu said...

biasa seminggu k.

eima said...

fahim kena 19 hari ....
ko dah penah kena kan kecik² ...so tak de pe la .. lain la tak penah kena....kena amik vaksin la .. tp tak de guna jugak sbb ko dah terdedah ngan jangkitan ... tawakal je la ...

dah amik antiviral ke... fahim dulu kena kemain teruk ... mmg keluar abis sbb aku bg die minum air kelapa ... lepas amik antiviral baru cepat kering ...

aku cadangkan ko pi hospital swasta mana² ... mintak zovirax cream ngan syrup....klu kudis tu lama2 meneneh tak kering buleh kena 2nd infection ..lagi lambat kering dan berlubang
dulu aku bw fahim pi Pusrawi SMC kajang .... doktor ckp antiviral ni dah wujud sejak tahun 1980an ... cuma hospital kerajaan je tak provide....
hadif ni dah keluar ke kat dlm mulut tekak die semua ... klu ye... beli kat farmasi aloclair spray ulcer tau ni .... senang la die nk mkn ngan cepat sembuh klu nk sapu satu2 jenuh la .... sakit tu ....

abis la pasni hilang jambu hadif ...

Rizziela said...

moga cepat sembuh yer

deelira@deeliraz said...

acad 2 minggu kay..

semoga cpt sembuh.sian dia kl xdpt ikut trip tu.. seronok naik bas ramai2 tu

Unknown said...

alahaiii.. cian hadif.. cepat sembuh yer.. nanti leh gi aquaria..:)

rasanye amik masa 1-2 minggu gak nak sembuh.

Anonymous said...

Lama klw kena ciken pox ni
Aku dlu 3mgu so 3mgu xg skolah
Ms dajah 4 dok umah pakai spende je nk pakai baju pedih klw mlekat kt ciken pox tu
Ngan gatal mengeyam eii mmg xselesa
Kena jaga jgn ada parut kat muka
Org kata jgn mkn kicap
Ciken pox ni nnt akn ada satu tanda kekal atleast mest ada satu yg besar mcm timbul
Aku ada kat perut kat muka xtimbul tp ada kesan kekal kat dahi