Ayam Goreng Berempah



sendiri up, sendiri terliur! parah!..... 

i puasa ari ni noks!

 ayam goreng berempah versi tak cukup bahan~


Bahan-Bahan
  • 1/2 ekor ayam
  • 3 s/b rempah kari ayam/daging
  • 3 s/b cili kisar *tak letak
  • 1 s/b serbuk kunyit
  • 3 s/b tepung goreng ayam *tak letak
  • 1 tangkai daun kari-leraikan daunnya *tak letak jugak
  • Garam dan sedikit gula
** see, memang tak cukup bahan pong. tapi sodapp jugek!

Bahan Kisar
  • 3 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 inci halia
  • 3 batang serai
Cara-Cara
  1. Kisar halus bahan² kisar.
  2. Gaulkan ayam bersama semua bahan kisar dan perapkan selama beberapa jam.
  3. Gorengkan dalam minyak yg banyak sehingga garing.
  4. Setelah masak, angkat, toskan minyak dan hidangkan.

 saya perap dalam 1/2 jam jerk.. ade sedara datang umah, so nak tunggu perap berjam² tu, mau nye tahan lapar tetamu ku! hiks...


 Sup Udang 

sempoi jek.. ketuk serai, letak belacan sikit, letak asam keping, garam.


 sambal belacan. 

perghhhh! ni makcik saya yang turun dapor tolong tumbuk sambal.. kekeke.. kesian tetamu kena kerah tenaga.. hiks.. ye la, tangan orang tua tak sama dengan kite nih... *alasan. padahal malas nak menumbuk sambal.


sawi + carrot!


harapnya kenyang la perut tetamu tu sampai ke JB sana. kekeke..

11 comments:

eima said...

aku tgk resepi sape tah ade letak jintan bagai ...

aku tak penah try lagi ... nanti nk try la resepi ko yg tak cukup bahan ni ... hehehe

zaidah said...

sedapnyer.....meriah lauknyer...tapi terliur tang ayam rempah tu...

cheqna said...

hehehehe
dandan ayam berempah tak cukup bahan ye
insyaallah pasti akan kenyang perut tetamu2 itu =)

Bionic women said...

semalam baru buat sup udang tu..hehe
sedapnya tgk sambal belacan tu

~aSHa~ said...

tak gaya ayam goreng berempah tu takde cili kisar....gaya mcm lengkap bahan2 tu....caya la...


paling menyengat ada sambal belacan tu la kan..

HenRy LeE ® said...

wah nampak sedap betul! :D

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said...

ai pun pose arini yu..
adussshh, bikin perotku berkeroncong!!
dugaannn!!!

~farah~ said...

sedapnye. yg tak posa ni pun teliur cemana? :P

ummiaqeef said...

ayam tu nmpk sodap. aku slalu ayam kunyit n garamkan pastu celup telur ngan golek kat tepung goreng ayam..sodap gak!! mcm ayam kepsi..

Ya ALya said...

pasti sedap kan.....

eB ezrin said...

YUMMY :)