Hari Ibu HARAM?

.


Mari kita singkap makna sebenar Hari Ibu / Mother's Day menurut Wikipedia :

"One school of thought claims this day emerged from a custom of mother worship in ancient Greece, which kept a festival to Cybele, a great mother of Greek gods. This festival was held around the Vernal Equinox around Asia Minor and eventually in Rome itself from the Ides of March (15 March) to 18 March. The ancient Romans also had another holiday, Matronalia, that was dedicated to Juno, though mothers were usually given gifts on this day. In some countries Mother's Day began not as a celebration for individual mothers but rather for christians."

Maksudnya di sini ialah bahawa hari ibu juga merupakan salah satu di antara perayaan yang disambut oleh orang kafir iaitu masyarakat yang beragama kristian. Greek kuno memanggilnya sebagai hari cybele iaitu ibu kepada dewa-dewa mereka. Dan Roman kuno pula meraikan hari matronalia sebagai tanda memperingati dewa juno iaitu mak kepada juventas, vulcan dan mars.

Rasulullah Shalallahu 'Alaihi Wasallam pernah bersabda : "Sesiapa sahaja yang menyerupai sesuatu kaum itu , maka dia itu termasuk di dalam golongan mereka"
[Hadits Sahih - diriwayatkan oleh Imam Abu Daud R.H dalam sunannya, Imam Ahmad Bin Hanbal di dalam musnadnya Dan Imam as-Suyuti di dalam al-Jamie' as-Shaghir, disahihkan oleh Al-Albani] wallahualam

Di dalam Islam, kita dituntut untuk menghormati ibu bapa kita setiap masa dan ketika. Bukannya hanya terhad kepada hari-hari tertentu sahaja seperti pada hari ibu atau hari bapa.


P/S: Dalam pada masyarakat ghairah menyambut Hari Ibu @ Bapa..berapa kali dalam seumur hidup kita menyatakan cinta,sayang,maaf,terima kasih kepada ibu bapa kita?fikir2kan lah..

kredit :syahirul.com fb


Sent from my BlogBerry®


6 comments:

shark said...

yup...
mcm2 fatwa bleh kuarkn..
nmpg gaya lpas ni hari bapa/hari guru pn xleh ler sambut kn..

bunga_rose said...

sebbaik aku jarang sambut..eh tp penah gak sambut maknanye kan? adeii

eT said...

hari2 syg ibu...

mikamusz said...

kalau mmg betul, kena tinggalkan ni, takut akidah terpesong.. tapi sambutan hari guru tu rasanya kat Malaysia je, sama macam hari polis... hari tentera dan sewaktu dengannya.. hari kanak - kanak sedunia pulak???

eima said...

mmg ikut hadis tu haram mengikut & menyerupai kaum kafir tp tak salah klu kite lebih kan curahkan kasih syg pd hari tersebut pd ibu kite kan ... bkn bermakna hari lain tak syg ibu tak tunjuk kite syg ibu cuma klu ade hari yg khas kite boleh tunjukkan lebih cam bg wishes, hadiah wlu pun mmg slalu jugak bg & bw kuar mkn ...

tp klu dah fatwa dah kuar ...bermakna klu kite buat haram so tak yah la sambut ok .. hari² lain pun leh jd hari ibu kan ......

|| NaFiRaa || said...

betol tuh.. sepatutnye setiap hari adalah hari ibu ayah kan~