Kari Kepala Ikan Bawal



Petang² nih meh nak share resepi kari kepala ikan... kot la boleh bagi idea kat korang nak masak untuk bukak puasa ni kan? tapi seriyesly kalau masak benda bersantan camni time puasa memang aku tak boleh nak main agak² ape rasanya. huhuuh... terlebih masin ker, tawar ke - pasrah je ler...

kari kepala ikan ni aku masak sebelum puasa haitu. 1st time buat kari ikan bawal. sedap gilaaa ikan ni klu buat kari. suami makan tak bunyik dah. kusyuk jer.. hahahah.. klu pegi eonbig Alamanda pastu ada ikan bawal or siakap murah² memang aku beli. selalunya harga ikan sekor RM4.90 camtu.

Bahan-Bahan
1 kepala ikan bawal
bawang merah
bawang putih
daun kari
1 sudu kecil halba campur
1 sudu besar cili kering kisar
santan pekat
1 paket rempah kari ikan Babas
garam
air asam jawa
.
Bahan Kisar
1 biji bawang besar
3-4 biji bawang merah
4 biji bawang putih

Bahan Mayang
1 labu bawang besar dimayang halus
3 biji bawang putih
Cara Memasak
- Panaskan minyak dalam periuk dan tumis semua bahan kisar dan bahan mayang bersama halba campur serta daun kari .
- Masukkan cili kisar tadi dan kacau hingga cili masak .
- Letak rempah kari dalam mangkuk dan campurkan sedikit air dan kacau. kemudian tumis dalam periuk . Rempah kari sentiasa dikacau supaya tak hangit. Biar rempah masak dan terbit minyak.

- Bila rempah dah masak boleh masukkan santan dan kacau. jika kuah terlalu pekat masukkan sedikit air dan kacau sebentar. pastu masukkan air asam jawa. then masukkan kepala ikan tadi kemudian kacau . Biarkan hingga kuah mendidih kemudian  letak garam. perasakan ikut tekak masing². :b

p/s : tetiba hari ni teringin nak masak ikan singgang. huhuhu


5 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

nyumsss....sedap nyer!!!

JaSSNaNi said...

ye la.. idea jugak ni.. sedap apa.. kan.. :)

kayyana said...

nyum nyum.. sedapnye tgk lauk akak ni.. aduhai. akak nnt past kt yana sikit ek.. hahaha

eima said...

pelik betui la 13 thn dulu aku palling terer kot masak gulai ... segala jenis gulai .... tp sekarang asal buat je aku rasa cam tak sedap bak pe tah ... hmmmm rindu zaman dulu ....

Nafira usof said...

tudiaaaa.. meleleh air liur~