Mitos vs Fakta semasa Hamil


Jom baca mitos yang jadi kepercayaan ibu-ibu di zaman moden ni... hehehe.. ini untuk bacaan je yer, terpulang la nak percaya ke tak.. boleh nilai kan sendiri... huhuuh...



Mitos : Jantina kandungan boleh dikenalpasti dengan hanya melihat posisi perut si ibu. Jika kandungan berat ke bawah ini menandakan anak lelaki, tetapi jika ke atas bererti anak perempuan.

Fakta : Salah! Ketika kehamilan pertama, kandungan berada pada kedudukan di atas dan masih di dalam keadaan yang bagus. jika kehamilan kedua atau ketiga, otot perut mula kendur menyebabkan perut melendut ke bawah. Kedudukan perut tidak menentukan jantina bayi.

Komen : Hemmm... yang saya penah dengar kalau perut bulat cam bola, tu tandanya baby boy.. huhuhu... cam saya dulu la, perut memang membulat... orang yang tengok pon cakap boy...


 ********************************


Mitos : Jika kamu inginkan anak yang dilahirkan putih melepak bak soya, amalkan meminum air kacang soya setiap hari.

Fakta : Walau pun masih diamalkan hingga kini, tetapi kacang soya tidak membantu dalam menentukan warna kulit bayi.. Setiap pembentukan bayi tidak kira warna kulit, rambut, mata; semuanya dipengaruhi oleh faktor genetik dari sebelah ibu atau ayah. Jika si ibu atau si ayah berkulit cerah, kebarangkalian kulit anak juga cerah adalah besar..

Komen : Hahahaha... saya la antara yang terpengaruh dengan mitos ini.. memang tiap-tiap hari pulun minum soya kotak tu... saya suke soya jagung tu.. sedap.. lam peti ais memang wajib ade air soya kotak.. tunggu pasar malam baru beli yang ori punya... huhuhu..anak putih? hermm... hadif dulu mase kecik memang putih.. sampai boleh nampak urat hijau kat tepi mata.. skang pon camtu jugak.. tapi takde la seputih masa baby... nak kata saya putih, memang tak la... maybe dari baka sebelah ayah hadif kot! uhuhuh...


p/s : Tak kisah la cammana pon anak tu keluar, lelaki ke perempuan, hitam ke putih, itu tetap anak kite kan? Terima la seadanya sebab itu lah lambang cinta kita bersama suami tersayang...





17 comments:

MrS. F!zA said...

mayb soya tu membantu melicinkan kulit anak je kot..ekekeke

@e_da said...

huh betul tu..janji anak sihat.. dulu perut saya kembang org kata anak pompuan sekali rupanya lelaki.. yg kembang tu sebab dia duk melintang dlm perut... heheh

@e_da said...

huh betul tu..janji anak sihat.. dulu perut saya kembang org kata anak pompuan sekali rupanya lelaki.. yg kembang tu sebab dia duk melintang dlm perut... heheh

eima said...

uik ckit je fakta mitos ...
tp yg pelik nape ko up topik nih .....haaaaaaaaaaaaaaaaa !!


tak elok amalkan soya sgt sbb doc penah ckp kat aku ..klu minum terlampau byk soya means hari2 ... kulit baby mayb akan lebih sensetif kena geget nyamuk sampai bleh berkudis bagai la

Rizziela said...

Betul tu..

Masa anak 1st hari tu..saya hari2 minum soya & tau fu fa...tp memang dia lahir putih....cerah sampai sekarang....

Pasal perut tu...memang selalu dengar orang kata mcm tu..tp tak tau lah kebenarannya..

Sekarang pregnant 2nd bb....perut saya jatuh ke bawah...tak taulah sebab berat nak tanggung 2 bb or sebab memang melandur ker bawah..risau gak :D

MRS. K said...

Mrs. fiza : huhuh.. maybe kot..

@e_da : yep.. janji anak sihat sudah..

eima : saje jer.. lalalala.. tapi so far Alhamdulillah, hadif takde alergik pape..

Rizziela : tu la.. taktau la nak percaya ke tak, tapi kadang nampak cam betul.. huuhu

hyazz said...

hahaha... biasa la tu k... tapi ader gak kebetulannye...kena la caye gak

Shinnaz Ahmad Rasid said...

tak kisah lah hitam ke putih ke. lelaki ke perempuan ke. nak jugak baby!!! Hehe. Tak sabar! Bila lah nak ada niii..;)

++Kerudung Ungu++ said...

salam,

thanx sbb share info ni!;-) sy pn tgh pegnen 6 bln skg ni. ari 2 check kt klinik nurse 2 ckp perut sy elok je bulatnya. baby boy kah?haha. padahal ramai yg ckp bby gurl... confius sy..hehe.

dilazfamily said...

ada betul ngan tak betul pasal mitos nie. boleh caya sikit jer, tak leh 100%

LyNn HaMzAh said...

info untuk lynn yang tgh preggy nie...tq mrs. k...

nasaoji said...

aku baca je la mitos2 nih, tapi, tak amik kisah.. :)

ummiaqeef said...

ade ape² ke ni tetibe up cite pasal hamil? jeng..jeng..jeng..

mariah_smile said...

hm, tgok perut... xretilah.. ramai cakap gurlz.. xscan pun ag... wait n c boy or girl hehe...

eT said...

org kata minum soya kulit sensitif eh...huhu

BIONIC WOMEN said...

yg penting kita dah ada zuriat dengan lahirnya anak itu. itulah penyambung kasih sayang.
biarlah camner pun fizikal dia...
Masa pregnant kat Dhiya 2 bulan pertama jer leh minum air soya, pastuh xleh..tapi pernah terjaga kul 2pagi, teringin nak minum air sarsi..pastuh masa Dhiya kecik2 dulu agak gelap banding ngan kulit kami, semua org salahkan saya sebab nak minum sarsi..hhuhuhu

ratna said...

pasal air soya tu rasanya kalau minum kulit baby jd cantik jer kot...