Bubur Jagung untuk moreh...




lunch hour semalam sempat terjah pasar dekat Presint 8 sana.. nak beli barang basah coz dah kena start masak after pindah. ^___^ . 

sekali nampak ade jual jagung da.. terus terpikir nak buat bubur jagung coz hadif  memang suke semua jenis bubur manis... laju je die makan.

so, malam tadi lepas bukak pose n solat, terus ke dapur start operasi. giler kentang senang bangat nak buat bubur jagung.. main campak² je semua dalam periuk.. tunggu kejab then ting! siap lol!

meh nak tempek resepi tapi aku main campak² jek takde sukat². pandai² la agak sendiri.. senang bangetttt.... huhuh...
.
Bahan-bahan
  • 2 tongkol jagung - hiris nipis
  • sagu- klu tak suke tak payah letak
  • Secubit garam
  • santan
  • air 
  • gula merah
  • gula pasir - tambah kalau nak lebih manis 

Cara-cara :
  1. Basuh sagu & toskan. Jangan rendam.Basuh sekali lalu saja.
  2. Masukkan jagung yang telah dihiris, santan pekat yang telah dicampur dengan air, dan juga garam ke dalam periuk.
  3. Masak di atas api sederhana sambil dikacau hingga mendidih.
  4. Masukkan sagu, gula merah dan gula pasir. Kacau hingga sagu bertukar menjadi jernih. 
  5. Siap! boleh makang! suap anak laju². 

6 comments:

eima said...

fahim suka jagung tp die tak suka yg berkuah manis gitu ...tp aku tringin nk wat cucur jagung pedas...sedapnye

hyazz said...

suka nye...teringat lak cucur jangung ...budak2 tu cukup suka...kalau bubur omak jer yg suke...hehhee

Shinnaz Ahmad Rasid said...

ee..kita pun suka!!!!buatkan ;p

munna said...

munna semua pasal jagung munna suka

eB ezrin said...

burppppppppppp... mmg cedap ;p

Ya ALya said...

my feveret...........nyummmy...